A közvetlen értékesítés területén időről időre felbukkanó csaló és/vagy tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytató vállalkozások rontják az ágazat megítélését és megakadályozzák a tisztességes piaci versenyt. A Közvetlen Értékesítők Szövetsége (KÉSZ) az alábbi közleménnyel hívja fel a figyelmet a termékbemutatók során tapasztalható visszaélésekre.
Már a legelején gyanakodhatunk, ha eleve a termékbemutatóra megtévesztő információk alapján érkezünk (nem arról szól, mint ami a meghívóban, szórólapon szerepel, vagy a telefonos meghívásban elhangzott). A túl nagy árkedvezmény egy alacsonyabb minőségű termék esetén is gyanús lehet, de a termék minőségét csak kevesen tudják a helyszínen helyesen megítélni, tehát ez nem mindig egyértelmű jel. Ma már fogyasztóként hozzászoktunk az akciókhoz és a magas árkedvezményekhez, hiszen bármerre megyünk, mindenhol rendkívüli ajánlatokkal csábítják a vásárlókat.
Gyakran azért lehet a fogyasztókat könnyen félrevezetni, mert nincsenek tisztában a jogaikkal. Nem tartják fontosnak, hogy kérdéseket tegyenek fel a felkínált termékekkel, szolgáltatásokkal vagy akár a szervező céggel kapcsolatban, vagy nem merik feltenni ezeket. Pedig a legfontosabb az lenne, hogy legyen igényünk az információra, és tegyük fel a kérdéseinket, hiszen a válaszokból, illetve a tapasztalt reakciókból már jó eséllyel vonhatunk le következtetéseket, és átgondoltabban hozhatunk döntést.
A termékbemutatókat szervező cégek általában más és más helyszíneken szervezik a rendezvényeiket, másnap már az adott helyszínen nem érhetőek el. Ezért fontos, hogy tisztában legyünk az alábbiakkal, és ha a kérdésünkre nem kapunk megnyugtató válaszokat, csak elkerülő, terelő mondatokat, már joggal gyanakodhatunk:
Mindannak érdekében, hogy a fogyasztók és vásárlók biztonságosabban és kevesebb bosszúsággal tudjanak a közvetlen értékesítő cégek kínálataiban eligazodni, szövetségünk folytatja a fogyasztóvédelmi fórumok szervezését ez évben és a jövőben is fogyasztóvédelmi szervezetek, munkaközvetítő- és érdekvédelmi szervezetek, valamint nyugdíjas szervezetekkel közösen. A fórumokon fogyasztóvédelmi tanácsadás és előadás keretében hívjuk fel a figyelmet a közvetlen értékesítés területéről érkező megkeresések lehetőségeinek mérlegelésére, vizsgálatára és ennek módszereire, hogy minél kevesebb visszaélésre legyen lehetőségük a területen működő tisztességtelen és etikátlan magatartást tanúsító vállalkozásoknak.
A KÉSZ tagszervezetei olyan vállalkozások, amelyek az Egyesületbe való belépésükkel elfogadják annak Etikai Kódexét. A Kódex célja, hogy elősegítse a fogyasztók elégedettségét és védelmét, támogassa a szabad vállalkozások tisztességes versenyét, és javítsa a közvetlen értékesítés megítélését.
A Kódex szabályozza a közvetlen értékesítés szereplőinek (cégek és munkatársaik) a fogyasztókkal, illetve egymással való kapcsolatait, viselkedését.
Az Etikai Kódex a közvetlen értékesítési szakma önszabályozó eszköze. Nem törvény, de a Kódexben foglalt kötelezettségek olyan etikus magatartást várnak el mind a cégektől, mind pedig a közvetlen értékesítőiktől, amely összhangban van, illetve meg is haladja a vonatkozó jogi előírásokat.
A szövetségi tagság a fogyasztónak fokozott biztonságot jelent. Hiszen a tagcégek – a jogszabályi előírásokon túlmenően is – a szövetség Etikai Kódexének szellemében járnak el. Ha pedig a fogyasztónak olyan problémája adódna, amelyet nem tud közvetlenül a termékforgalmazóval vagy az általa képviselt céggel rendezni, akkor a szövetség Etikai Bizottságához fordulhat, ahol készséggel segítenek neki.
A Közvetlen Értékesítők Szövetsége tagja a Közvetlen Értékesítők Európai Szövetségének (Seldia) és a Közvetlen Értékesítők Világszövetségének (WFDSA).
További információk:
kapcsolat: Tánczos Edit, KÉSZ főtitkár - 06 70 361 5097, office@dsa.hu
kapcsolódó oldalak:
http://www.facebook.com/KozvetlenErtekesitokSzovetsege?ref=hl,GVH ,adathalász ,adatkezelés ,adatvédelem ,bírság ,bűntetés ,csalás ,csalók ,direkt és interaktív marketing szövetség ,facebook ,fogyasztó ,nyereményjáték ,online vásárlás ,promóció ,spam ,személyes adatok ,tisztelt vásárló program ,webshop ,átverés ,